Chocolate Moist Kukus

Assalamualaikum....
N3 kali ni ku nak habaq pasai hobi baru ku.MEMBAKING.. huaa......semenjak jadi suri rumah ni teringinlah pula nak blajaq buat kek, buat puding buat tart dan segala bagai jenis kuih muihlah....sebelum ni adalah juga buat sikit tapi tak selalu bila ada time ja dan kek pula selalu nak makan beli ja tak pernah buat pun...kek kesukaan ku adalah kek coklat lembap mmuahaha....sangat suka gila kek ni dan disebabkan itulah juga aku teringin nak blajaq buat sendiri memandangkan sekarang dah sepenuh masa duk kat rumah ja so why not aku try test buat sendiri kan...manalah tau menjadi dan alhamdulillah walaupun tak sempurna tapi bolehlah dimakan dan encik suamiku dan si intan payungku sangatlah suka makan kek hasil pertama air tanganku.....dahlah tu kek ni terbelah pula tengahnya tapi ku tetap gak sebok nak toping hahaa macam ntah hape hape jer tapi serius rasanya sodap.....resepinya kugodek dari myresepi.com dan mengikut resepinya lepas da masak biarkan semalam kek akan lebih moist dan memang betul memang moist....hohhyeah...ni yang buat aku lagi eksaited nak buat lagi dan lagi ni.....

bahan bahan yang diperlukan

inilah hasilnya

bukan main suka lg si intan payung makan kek ni

Kek Coklat Moist Kukus

bahan bahan

1 cawan serbuk koko
1 cawan gula perang
1 cawan minyak (ku guna minyak jagung)
1 cawan susu coklat dutch lady
1/2  cawan susu pekat
1 1/2 cawan tepung gandum + (1 sk soda bikarbonat + 1 sk serbuk penaik)
3 biji telur ayam...bukan telur itik ye

caranya pula

1. ayak tepung gandum, soda bikarboat dan serbuk penaik
2. masukkan ke dalam periuk ini bahan : serbuk koko, gula perang, minyak dan susu pekat kemudian panaskan dgn api yg perlahan jer sehingga gula larut...pastu tutup api ye!
3. pukul 3 biji telur hingga sebati dan masukkan ke dalam bahan no 2 di atas pas tu sebatikan
4. dah tu masukkan bahan di no 1 tadi sebatikan. Bila semua dah sebati masukkan bahan ke dalam loyang yg digris dgn marjerin dan kukus selama 1 jam atau hingga masak okeh..

No comments: