Kek Pisang Gebu Geban


Assalamualaikum....

Kali ni nak share resepi kek pisang pula. Resepi ni dah beberapa kali juga aku buat, siap ada yang tempah lagi hehee. Hari tu saja jer buat sebab kat rumah ada banyak sangat pisang yg dah masak ranum. Sebab kat rumah ni duk bertiga jer...memang tak habis makanlah dah tu buat loyang besar lak tu. So....kek pisang yang banyak tu incik suami bawalah gi opis...kompem setle sebab makan ramai ramai...esok lusanya ada pula yg tempah..aku pun buat je lah..bahan pun simple jer kan...resepi aku amik dari blog Intan Hidayat, apa pun tqvm yer tuan punya resepi aku share kat sini sebagai rujukan di masa masa akan datang...boleh tengok resepinya di bawah :


Resepi Kek Pisang Gebu
Sumber : JintanManis & Intan Hidayat
Bahan-bahan
1. 2 cwn tepung gandum (boleh juga buat 1 3/4 cwn tepung gandum + 1/4 cwn tepung jagung (diayak).
2. 1 s/k baking powder
3. 1 s/k soda bikarbonat
4. 1 cawan gula (aku letak 3/4 cawan jer)
5. 4 biji pisang (masak ranum) - dilenyek (aku letak 6 biji pisang)
6. 1/2 cawan minyak masak
7. 1 s/k esen vanilla (aku letak esen pisang)
8. 2 biji telur

Cara-cara: 

1. Panaskan oven pada suhu 180 darjah
2. Campurkan soda bikarbonat dan baking powder ke dalam tepung dan gaul rata. Kemudian ayak.
3. Putar telur dan gula hingga kembang, masukkan esen vanila dan pisang, putar lagi.
4. Masukkan tepung dan kacau sebati sedikit demi sedikit.
5. Akhir sekali tuangkan minyak masak ke dalam adunan dan kacau sebati.
6. Sapu acuan kek dengan mentega/butter kemudian taburkan tepung dan ratakan.
7. Bakar pada suhu 180 darjah selama 45 minit atau satu jam. 
8. Setelah siap dibakar, keluarkan dari acuan dan sejukkan atas redai, sedia untuk dihidangkan.


Selamat mencuba.
 


No comments: